Hva skal du publisere på sosiale medier?

Å vite hvilken informasjon man skal dele på nett er ikke lett. Her er noen tips om hvordan det kan forenkles.

22.Des 2020 av Sindre Gusdal

Du sitter foran PC’en og har nettopp backspacet ditt tredje forsøk på en bra setning. Samtidig har du også en overhengende uro om at denne nyheten ikke er verdt å dele med andre. Er den interessant? Er det bare selvskryt?
Til slutt sletter du hele innlegget.

Dette er ikke uvanlig, og det skjer også med oss i Absoluttweb. Dersom du kjenner deg igjen, les gjerne videre.

Dere trenger en plan som legger klare føringer for hva, hvem, hvor og hvordan.

Om dere ønsker at websiden og Facebook skal holdes levende, må dere sette opp en detaljert plan. Planen skal ha klare regler, og alle vet sin rolle og sine oppgaver.

Når vi hjelper våre kunder med innholdsproduksjon og publisering, påser vi alltid at en plan utarbeides først. Vi bruker også skreddersydd software som kan programmeres og krysspublisere innlegg på flere kanaler samtidig. Resultatet er digitale kanaler som lever.

Å ha 4 digitale kanaler (f.eks webside, facebook, instagram og twitter), betyr ikke 4 ganger mer arbeid. Samme informasjon deles flere steder, men med ulik vinkling. Internt bruker vi systemer for innholdsproduksjon og krysspublisering.

Hvilken informasjon skal vi dele?

Selger dere tjenester til private kunder? Vil dere fremstå mer seriøs enn folkelig? Kun faglig eller også dele de interne hendelsene?

Disse avklaringene må på plass omgående. Deretter lages en profil, som blir veilederen for alle fremtidige innlegg og planer. Når man deretter skal dele innhold, må man bare påse at det er innenfor bedriftens rammeprofil. Her er noen eksempler på faglig innhold:

  • Kurs, seminarer og nye ansatte
  • Tjenester og produkter
  • Nye avtaler og kontrakter
  • Prosjekter fra A til Å
  • Nyheter fra andre faglige tidskrifter og websider

Innlegg som ikke er faglig, men retter seg mot hva som skjer “behind the scenes”, er de som oppnår mest oppmerksomhet og respons. Det er helt tydelig at når innleggene involverer personer, er det mest spennende for følgerne. Eksempler på innhold som er mer personlig:

  • Bilder av folk i arbeid, tatt med mobiltelefon og delt på stedet.
  • Gratulasjoner og skryt av ansatte

En kort oppsummering

En god og detaljert plan fjerner hodebryet med å komme på neste innlegg, og man er trygg på at det er verdt innsatsen. Jobb sammen. Lag en firmaprofil, og hold dere til denne. Om det lar seg gjennomføre, del mest mulig av dere selv.

Vi har utformet faste prosedyrer for utarbeidelse av slike planer. Når vi sammen har funnet frem til riktige profilering, utføres innholdsproduksjonen sømløst og effektivt. Dere kan gjøre mye av arbeidet på egenhånd, og dermed spare penger. Book et møte med oss, så finner vi beste løsning for deres bedrift.

Relaterte artikler

Illus: Et bilde sier mer enn 1000 ord - så hva med film?

Et bilde sier mer enn 1000 ord - så hva med film?

Ordtaket om at et bilde sier mer enn 1000 ord er ganske kjent. Bilder har man lenge brukt på internett. Nå er det filmer som gjelder.

Illus: Hvordan rangere høyt i Google?

Hvordan rangere høyt i Google?

Høy rangering i Google krever kvalitet. Levende nettside, bra innhold, optimalisert kode og tilpasset mobiltelefoner.