Ny nettside til bedriften? Dette bør du tenke på.

Ja, den må se bra ut og den må fungere på mobiltelefoner. Men hva mer må man tenke på? Sjekk at du ikke glemmer noe viktig.

08.Jan 2021 av Sindre Gusdal

Det er mye å ta stilling til når man skal utvikle ny nettside til bedriften sin. Det er lett å bli opphengt i utseende, mens man glemmer det faktiske formålet med websiden - nemlig at potensielle kunder skal finne dere på nett, få verdifull informasjon og ta kontakt.

Skal den generere ny trafikk eller bare se bra ut?

Ta stilling til dette omgående. Det er avgjørende for alle valg som tas fra start til slutt. Dette fordi nettsiden nå blir en brikke i den digtale markedsføringen, og da blir listen over kriterier den må innfri langt flere.

Nettsider som skal generere nye henvendelser, må være synlig. Man må rangere høyt i Google og det krever innsats på flere områder.

Dersom trafikk og markedsføring ikke er et tema, blir alt mye enklere. Da er det bare å påse at ting fungerer, produsere innhold til de ulike undersidene og publisere .

Dette er de tingene folk flest glemmer.

Som en oppsummering av hva bedrifter ofte glemmer å tenke på, har satt opp en liste. Denne er basert på vår dialog med bedriftskunder i over 15 år.

  • Hvordan skal nettsiden driftes og vedlikeholdes etter publisering
  • Hvilket samspill skal det være mellom sosiale medier, nettsiden og annonseringen.
  • Tekst er vanskelig. Den skal gi verdi, se bra ut og være optimalisert for søkemotorer. Skal dere gjøre det selv?
  • Skal den generere mersalg eller bare være en presentasjon?
  • Hva med bildebruk? Er kjøpebilder bra nok eller ønsker man ekte autentiske bilder. Hva med film?
  • Er den enkel å redigere? Ønsker dere at vi tar oss av redigering?
  • Domener, logo og eposter. Er alt det tekniske OK, eller skal vi ordne dette?
  • Har man tatt hensyn til andre medier og hele bedriftens digitale tilstedeværelse på Google, Facebook, Youtube, Maps, LinkedIn, Instagram etc.

Gjør ting i riktig rekkefølge

Ikke start med å fokusere på designet, deretter innholdet og tilslutt markedsføringen. Da ender man opp med masse dobbelt arbeider eller et dårlig resultat. Gjør planleggingen i følgende rekkefølge:

  • Markedsføring
  • Innhold
  • Design
  • Planlegging

Det ene punktet er avgjørende for det neste. Så ved å utføre oppgavene i overnevnte rekkefølge, er det enklere å se hva som trengs. Man får også oversikt over kostnader på et tidlig tidspunkt.

Lykke til! Spør oss gjerne om råd. Vi har produsert nettsider til bedrifter i Bergen i over 15 år. Vi jobber daglig med webdesign og digital markedsføring.