Bedriften din kan dra nytte av å være på sosiale medier

Folk bruker sosiale medier som aldri før, de du vil nå ut til er der, det er lett tilgjengelig og kan brukes til alt. Men hvordan kan en bedrift dra nytte av det?

14.Des 2020 av Ingrid Vetås

Vet dine potensielle kunder at bedriften din finnes?

Kundene som er på leting etter produkter og tjenester som du tilbyr er allerede på Facebook, Instagram, Linkedin, og er du synlig på digitale kanaler er sjansen stor for at de vil kontakte nettopp deg. Bedrifter som jobber aktivt med å styrke merkevaren sin, og lar kundene får muligheten til å bli kjent med dem, har en større sjanse til å få kunder som er lojale bedriftens merkevare fremover.

Men hvilke sosiale kanaler skal man være på?

Det kan selvsagt være veldig fristende å være tilgjengelig i alle typer sosiale kanaler, men det er ganske tidkrevende å holde alle ved like.

Kort fortalt: Befinner målgruppen din seg på Facebook, så er det nettopp på Facebook du også må være.

Det er kostnadseffektivt

Det koster ingen penger å opprette en bedriftsside på Facebook, LinkedIn eller andre sosiale kanaler som blir brukt. Jobber man strategisk, unngår man å bruke unødvendig mye tid også. Dersom du tenker langsiktig og lager en publiseringsplan, så slipper du å måtte legge hodet i bløt hver dag for å finne på noe å publisere.

Nå målgruppen din med annonsering

Ønsker du å nå ut til enda flere, er det lurt å ta i bruk betalt annonsering. Ved betalt annonsering henvender du deg til den rette målgruppen for ditt produkt, dette betyr at annonsene blir vist til den spesifikke målgruppen som har størst interesse for annonsene dine og ikke til personer som ikke har interesse for ditt budskap. Målgruppen definerer du selv basert på flere kriterier: Alder, interesser, demografi, personer som har engasjert seg i bedriften din, eller personer som har engasjert seg i lignende bedrifter.

Sosiale medier er målbart

Bruker du sosiale medier, uavhengig av hva målet ditt er - om du skal selge noe eller informere og engasjere, så er dette målbart. Annonser, for eksempel kan spores og analyseres og tallene gir deg en pekepinn på hvor effektiv annonsen er, samtidig som du har mulighet til å gjøre justeringer for å optimalisere annonsen.

Eksempel på målinger:

  • Konverteringer: Dette betyr i hovedsak en måling på om en bruker har gjort det vi ønsker at de skal gjøre, for eksempel et salg, en lead, lest en artikkel, meldt seg på et arrangement
  • Rekkevidde: Antall personer som har blitt eksponert for innlegget ditt, dette består av organisk, viralt, eller betalt rekkevidde.
  • Engasjement: Dette viser hvor mange som har engasjert seg i innlegget enten ved å trykke «liker» lagt igjen en kommentar, eller delt innlegget ditt videre

Kommuniser bedre med kundene dine

Siden “alle” er tilgjengelig på sosiale medier, er det en ideell plattform for kundebehandling, og som generell kommunikasjonskanal for kundene. Dersom bedriften din er tilgjengelig, lett å kommunisere med, og engasjeret i følgerene sine, vil dette resultere i en lojal kundegruppe.

Relaterte artikler

Illus: 4 tilfeller hvor det er smart å outsource markedsføringen
14 Des. 2020

4 tilfeller hvor det er smart å outsource markedsføringen

Er det vanskelig å komme på noe å publisere på sosiale media? Eller er det aldri tid og anledning til å lære seg hvordan …

Illus: Hvordan rangere høyt i Google?

Hvordan rangere høyt i Google?

Levende nettside, bra innhold, optimalisert kode og rask nedlastning. Høy rangering i Google krever kvalitet.